Vi använder kakor för att förbättra webbplatsen

Den här webbplatsen använder kakor (cookies) för att underlätta ditt besök och för att göra webbplatsen bättre. Läs mer om kakor.



/
/

Sjukskrivning

Personer som blir för sjuka för att arbeta kan bli sjukskrivna. Då får de stanna hemma.

Personer som blir för sjuka för att arbeta
kan bli sjukskrivna.
De får då vara hemma
med ersättning från Försäkringskassan.
En läkare skriver ett intyg
om du inte kan arbeta.
Försäkringskassan beslutar
om du ska få ersättning eller inte.

Försäkringskassan tänker också på
vilket slags arbete du har.
Om du har ont i en fot
behöver du inte vara sjukskriven
om du arbetar på kontor till exempel.