COPE (Community Parent Education)

  • Målgrupp: Föräldrar med barn (3–12 år) som upplever att de har behov av stöd i sitt föräldraskap.
  • Typ av metod: Insats

COPE är ett manualbaserat program med syfte att stödja föräldrar till barn med någon form av utagerande beteende.


Insatsen utvecklades av den kanadensiske psykologen Charles Cunningham i början av 1990-talet och har använts i Sverige sedan 2001.

Målgrupp

Den ursprungliga målgruppen var föräldrar till förskolebarn med uttalade beteendeproblem. Insatsen erbjuds i dag mer generellt till föräldrar med barn i åldrarna 3–12 år och som upplever behov av stöd i sitt föräldraskap. På så vis vill man få större möjlighet att nå dem som har ett stort behov av stöd än som ges genom riktade insatser. Programmet finns även i en tonårsversion.

Syfte

Det övergripande syftet är att ge föräldrar verktyg för att förstå och hantera sitt barns beteende. Genom att förbättra deras förmåga att hantera typiska vardagsproblem och konfliktsituationer vill man förbättra samspelet och minska konflikterna samt risken att barnen utvecklar allvarligare beteendeproblem på längre sikt. Programmet syftar också till att utveckla stödjande nätverk bland föräldrar och att informera om samhällets stödinsatser.

Innehåll och genomförande

Insatsen bygger på social inlärningsteori, beteendeterapeutiska principer samt familjesystemsteori. I COPE-programmet arbetar man utifrån en storgruppsmodell med grupper som består av 25–30 föräldrar. Detta framhålls som kostnadseffektivt och som en grund för erfarenhetsutbyte mellan föräldrar. Varje träff är strukturerad och avhandlar en strategi. Föräldrarna får titta på videoinspelningar som visar vanliga problemsituationer med barn. Man diskuterar föräldrabrister i inspelningen och vilka konsekvenser de får, samt formulerar alternativa strategier som övas i rollspel och som hemuppgifter. Det kan exempelvis röra sig om hur man uppmuntrar sitt barn, hur man kan fördela sin uppmärksamhet mellan syskon, hur man kan bortse från vissa mindre förseelser genom att hålla inne med negativa reaktioner och hur man sätter gränser effektivt. Man behandlar också problemlösningsstrategier och belöningssystem, liksom hur man kan få ett bra samarbete med skolan. COPE är till stor del deltagarstyrt och problemlösande diskussioner förs både i smågrupper och i stor grupp.

Omfattning och intensitet

En träff per vecka under tio veckors tid. Varje träff är två timmar lång.

Utbildning och licens

svenska COPE-föreningens webbplats finns information om utbildning och certifiering i COPE 3–12 år och COPE tonår. Grundkursen är tre dagar lång för båda versionerna. Viktiga kvalifikationer för kursledare är pedagogisk kompetens, kunskap om barn och vana vid att leda grupper. Det finns inget krav på licensavtal för verksamheter som vill använda metoden.

Kunskap om insatsens effekter

COPE ingår i SBU:s systematiska översikt Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn från 2010 (sidorna 81, 335-36 samt 343–344). Där skriver SBU att det vetenskapliga underlaget inte är tillräckligt för att man ska kunna bedöma metodens effekter.

Cope ingår också i Effekter av föräldrastöd, en effektutvärdering som har genomförts av Örebro universitet på uppdrag av Socialstyrelsen. I studien ingår insatser inom socialtjänst, skola och barn- och ungdomspsykiatri för föräldrar med barn i åldern 3–12 år. Resultaten visar att föräldrastöd generellt kan minska barns och ungdomars beteendeproblem och stärka föräldraskapet för föräldrar som har mer omfattande problem hemma.

Referenser

Cunningham, C. E., Bremner, R., & Boyle, M. (1995). Large group community-based parenting programs for families of preschoolers at risk for disruptive behaviour disorders. Utilization, cost effectiveness, and outcome. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 36, 1141–59.

Thorell, L.B., & Hellström, A. (2006). COPE Föräldrautbildning. Rapport från utvärderingen av kurser i Uppsala län och Tyresö kommun. Uppsala: Institutionen för psykologi, Uppsala universitet.

Thorell, L.B. (2009). The Community parent education program (COPE): Treatment effects in a clinical and a community-based sample. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 14, 373–87.